In een aantal berichten staat de naam van het gebouw waar Hansken haar kunsten vertoonde en/of werd ondergebracht. Dat zijn steevast gebouwen met een groot terrein, zoals een hof, een binnenplaats of een grote binnenruimte. Het gaat om belangrijke gebouwen met een publieksfunctie. Deze gebouwen en de bijbehorende erven of terreinen moesten ruimte aan veel mensen kunnen bieden en de olifant zelf had uiteraard ook ruimte nodig voor de voorstelling. De toegang tot zo’n terrein moest afgesloten kunnen worden. De geleerde Barlaeus schrijft in 1641 in een brief dat een deur werd dichtgedaan en dat in de afgesloten ruimte meer dan tweehonderd mensen waren. Waar hij precies de olifant zag optreden, meldt hij niet. In andere berichten wordt echter wel aangegeven om welk gebouw het gaat.
Amsterdam 1633: Het oude Glashuys
Hamburg 1638: Eimbeckschen Haus
Kaliningrad 1639: Juncker-Garten
Bremen 1639: Henrich Wubbenhorstes Hause aan de Langenstrasse
Groningen 1640: Picquer plaets (Pikeursplaats bij het Prinsenhof)
Zwolle 1640-1641: Broederenkerk
Agen 1645: dans une maison de la rue de la Grande Horloge
Arles 1645: à la Monnaie
Münster 1646: l’Hostel de Longueville
Frankfurt 1647: Schmidtstuben
Hannover 1649: Brauerhaus auf die Osterstrasse
Halle 1649: zu Hofe und auff dem Zeughause
Leipzig 1650: Falcknerischen-Hause auff der Grimmischen Gassen
Dresden 1650: Kurfürstliches Zeughaus / Churfürstlichen Schloss-Hofe / Zeug und Kuhrfürstlichen Schlosshofe
Görlitz 1650: (herberg) Weissen Rössel
Zittau 1650: Rathhaus
Regensburg 1651: (herberg) Löwen im Gitter
Schaffhausen 1651: auf dem Herrenacker in dem Werckhaus
Zürich 1651: Werkhof
Bern 1651: In het hof van het Zunfthaus van het Gesellschaft zu Schumachern
Nürnberg 1652: Fechthause
Schwäbisch Hall 1652: (herberg) Goldener Adler
Padova 1654: Groene Zaal van het Palazzo Del Capitano
Ferrara 1654: cortile nella capella del Duca già dismessa
Florence 1655: Loggia de’ Lanzi op het Piazza della Signoria
Waar logeerde Hansken onderweg van de ene naar de andere stad? Daarover zijn geen bronnen bekend, maar Hansken en zijn begeleider moeten in oneindig veel herbergen hebben overnacht. Voor de herbergier kan zo’n uitzonderlijk bezoek reden zijn geweest zijn herberg naar de olifant te noemen. Er zijn veel voorbeelden van huizen en herbergen die de “De Olifant” heetten, maar in geen enkel geval is bekend of de aanleiding daarvoor een bezoek van Hansken was. Waar de herberg stond die op een schilderij van Roelof de Vries is afgebeeld is onbekend. Maar op het uithangbord is een olifant geschilderd. Zou Hansken hier gelogeerd hebben?
Roelof Jansz van Vries (ca. 1630-na 1681), Landschap met herberg ‘De Olifant’ tussen bomen, doek 67 x 79,5 cm. Londen Sotheby’s (Old master and British paintings), 2 mei 2012, nr. 139.